Klient od pracovníka v sociálních službách očekává, že mu bude nejenom pomáhat, ale projeví o něj také osobní zájem. Klient nechce být pro pečujícího pouze objektem pomoci, ale očekává od něj i blízkost a soucit. Předpoklad práce pracovníka v sociálních službách je osobní angažovanost pro druhého člověka, která sebou nese i zvýšenou psychickou zátěž. Každý pečující by si měl být vědom svých hranic a možností.
Obsahem přednáškyje uvedení do problematiky stresu a zátěže, tedy seznámení se se základní definicí stresu a zátěže a s typickými znaky stresových situací. Dále přednáška účastníkům představuje typické reakce na stres a základní způsoby zvládání zátěže. Přednáška se zaměřuje i na faktory komplikující a faktory usnadňující zvládání zátěže a rovněž poskytuje informace o vlivu stresu na zdraví. Součástí výkladu je také představení obecných strategií zvládání zátěže, které jsou buď zaměřené na problém nebo na emoce a seznámení s různými zvládacími strategiemi a styly. V neposlední řadě by tato přednáška měla napomoci umění ovládat stres a porozumět užívání základních postupů a technik pro zmírnění prožívání stresu, a to včetně psychoterapie, kdy jsou stručně představeny jednotlivé psychoterapeutické směry.
Základy zvládání psychické zátěže v práci pracovníka v sociálních službách
Praha
česky