Základní info
Určeno pro:
Učitele ZŠ a SŠ
Typ programu:
zapojení inovačních metod při tvorbě ŠVP, průřezové téma multikulturní výchova - implementace průřezového tématu do tvorby a realizace výuky podle ŠVP. Rozsah 5 hodin.
Obsah:
Seminář vede k využití a zapojení inovačních metod při tvorbě ŠVP tak, aby byl naplněn obsah vybraného průřezového tématu stanoveným RVP. Ukazuje možnosti jak propojit jednotlivé vzdělávací oblasti.
Program semináře vychází z cirkusových tradic, které spolu s jeho historií představí formou jednoduchých artistických disciplín, které si mohou účastníci sami vyzkoušet. Program je ukončen vystoupením v mini cirkusové show.
Cirkus je vnímán jako multikulturní instituce, kde se setkávají lidé mnoha národností, různých náboženství, pocházející z různých kulturních prostředí, kteří se musí navzájem respektovat.
prostřednictvím literatury se účastníci seznámí s různými etniky, jejich specifiky, náboženstvím a kulturním prostředím
pracují s literaturou vztahující se k životu v cirkuse
pracují ve skupinách, které představují jednotlivá etnika
při sestavování krátkého vystoupení se skupiny učí uvědomovat si své vlastní schopnosti a dovednosti a jejich uplatnění ve skupině, spolupracovat s ostatními, navzájem si pomáhat, respektovat názory ostatních a prosazovat své vlastní, zaujmout zodpovědný přístup k práci skupiny, seznamují se s charakteristickými rysy některých evropských i mimoevropských národů, a uvědomují si prvky společné, sjednocující a těží z prvků rozdílných, které umožňují vytvořit pestré vystoupení.
Tematické okruhy
Kulturní diference - jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti; člověk jako nedílná jednota tělesné i duševní stránky, ale i jako součást etnika; poznávání vlastního kulturního zakotvení; respektování zvláštností různých etnik (zejména cizinců nebo příslušníků etnik žijících v místě školy); základní problémy sociokulturních rozdílů v České republice a v Evropě.
Lidské vztahy - právo všech lidí žít společně a podílet se na spolupráci; udržovat tolerantní vztahy a rozvíjet spolupráci s jinými lidmi, bez ohledu na jejich kulturní, sociální, náboženskou, zájmovou nebo generační příslušnost; vztahy mezi kulturami (vzájemné obohacování různých kultur, ale i konflikty vyplývající z jejich rozdílnosti); předsudky a vžité stereotypy (příčiny a důsledky diskriminace); důležitost integrace jedince v rodinných, vrstevnických a profesních vztazích; uplatňování principu slušného chování (základní morální normy); význam kvality mezilidských vztahů pro harmonický rozvoj osobnosti; tolerance, empatie, umění vžít se do role druhého; lidská solidarita, osobní přispění k zapojení žáků z odlišného kulturního prostředí do kolektivu třídy