Š Matematická gramotnost na 1. stupni ZŠ

kurz

Základní info

S pojmem matematická gramotnost se ve školách v současné době často setkáváme. Jedná se o matematické vzdělání, které má žákům poskytnout vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě. Cílem vzdělávání je dát učitelům nějaká doporučení pro rozvíjení matematické gramotnosti žáků, ukázat jak učit matematiku s porozuměním, zodpovědně a zajímavě. Matematická gramotnost obsahuje několik provázaných částí. 1) Matematická gramotnost – didaktické postupy při výuce matematiky: Vymezení pojmu, problémy obsahu vyučování a vyučovacích metod. Používání a uplatňování matematiky v různých situacích. Matematické uvažování – schopnost klást otázky charakteristické pro matematiku, vymezení matematických pojmů, matematická argumentace, předpoklady, řešení, závěry. Struktura vyučovací hodiny, její jednotlivá členění, z jakých prvků se vyučovací hodina skládá. Typy vyučovacích hodin, styly výuky, využívání pomůcek a nástrojů k aktivizaci pozornosti žáků. Diagnostika matematických dovedností u žáků, členění výuky ve třídě podle výkonnosti. Práce s nadanými žáky, jejich identifikace. Podvýkonnost, škála charakteristik nadaných žáků, zkušenosti s nadanými žáky. Hodnocení, zpětná vazba pro vyučujícího, význam sebehodnocení u žáků. 2) Metody aktivizace při výuce matematiky: Představení různých aktivizačních metod na upevnění učiva, jeho procvičení i sloužící jako zpětná vazba pro vyučujícího. Klasifikace výukových metod, jejich vhodný výběr ve třídním kolektivu. Praktické vyzkoušení metod, poukázání na jejich výhody i nevýhody v žákovském kolektivu. Netradiční výuka matematiky zaměřená na rozvoj logického myšlení, aktivní matematika – diferenciace možností a potřeb žáků. Možnost využití výukových programů zaměřených na matematiku. 3) Matematika nás baví: Řešíme slovní úlohy, zápisy, výpočty, odhady. Tvorba úloh pro bystré a nadané žáky, modifikace zadání, tvorba úloh s narůstající náročností, přehled učiva prvního stupně, doporučené začlenění do ročníků, jak na násobilku zábavně, její názornost při upevňování násobilkových spojů, problémové úlohy. Tvorba učebních pomůcek pro názornost a zpestření výuky. Logické hádanky, šifrování, zábavné úlohy, tvorba pracovních listů, matematické pohádky s mezipředmětovými vztahy. 4) Geometrie a projektová výuka: Rozvoj geometrické představivosti, početní geometrické úkoly, rýsování nás baví, jak přiblížit převodní jednotky, jejich osvojení a praktické využití. Hry s využitím geometrie a logiky, čtení z grafu, vytváření zábavných úkolů. Práce s chybou, její korekce. Úspěch a syndrom vyhoření u žáků, zažití úspěchů u slabších žáků. Matematické projekty v rámci třídy, odkazy na zajímavosti na webových stránkách, využití Smart aplikací. 5) Environmentální výchova ve vyučování matematiky: Řečí čísel poukazujeme na ochranu životního prostředí, práce s údaji a informacemi z oblasti ekologie, nenásilná zapojení do učiva matematiky na 1. stupni s mezi předmětovými vztahy, tvorba konkrétních ekologických slovních úloh, které je možno využívat v matematice jednotlivých ročníků 1. stupně. Pohlédnutí do problematiky projektového vyučování, nastínění úkolu ekologických projektů, ilustrační náměty matematických environmentálních projektů, které je možno realizovat během školního roku. Na modelových příkladech budou představeny možnosti jak ekologickou tématiku vhodně zařadit do výuky matematiky. 6) Zábavná logika aneb učíme děti matematicky myslet: Zaměříme se na rozvoj logického myšlení u žáků, rozvoj představivosti, abstrakce, předvídání, transformace, kódování, dekódování, taktiky, strategie, orientace ve schématu, práce podle pravidel. Podpora rozvoje komunikačních dovedností v rámci třídního kolektivu, spolupráce při řešení problémových úkolů. Pochopení a tvorba slovních úloh s finanční tématikou. Práce se zlomky a desetinnými čísly – vytváření názorných představ u žáků, činnostní formy práce s číselnou osou, jednoduché úlohy na řešení dělení celku, práce s peněžními modely, využití sportovní matematiky (poločasy, třetiny). 7) Tvorba vlastních materiálů – pracovních listů: využití žákovského portfolia a týdenního plánu k hodnocení práce a výsledků žáků ve výuce matematiky: Význam žákovského portfolia pro žáka i vyučujícího, vzájemné hodnocení žáků, tvorba týdenních plánů a jejich zpětná vazba pro žáky, rodiče i vyučujícího. Podpora vlastní kreativity vyučujících, základní pravidla při tvorbě pracovních listů v různých Microsoft Office programech (Word, Excel), vytváření zlomků, vkládání speciálních symbolů, vytvoření jednoduchých testů, písemných prací. Část tohoto bloku bude založena na praktickém osvojení dovedností. 8) On-line vzdělávání, zdroje inspirace, sdílení (4 vyučovací hodiny)
Předvedeme možnosti dalšího vzdělávání on-line, zapojení do virtuálního prostředí vzdělávání (webináře, MOOC kurzy), které mohou využívat pro svůj profesní rozvoj učitelé 1. stupně. Zaměříme se na příklady využití cloudového prostředí ve výuce matematiky (spolupráce žáků, vytváření sdílených prezentací a textů, virtuálních nástěnek). Ukážeme, kde je možné získat inspiraci pro vlastní vyučovací hodiny, kde vyhledat příklady dobré praxe z oblasti matematické gramotnosti. Soustředíme se na problematiku sociálních sítí jako příkladu vhodného zdroje sdílení materiálů, nápadů a komunikace pro učitele 1. stupně. Cílem semináře je motivovat učitele k efektivnímu využívání informačních technologií a internetu pro vlastní vzdělávání a získávání inspirace.

Š Matematická gramotnost na 1. stupni ZŠ

Vybraný termín:

 Plzeňský kraj Upřesnující informace k termínu

Cena
3 776 Kč + 0% DPH

Kontakt na dodavatele získáte po registraci

Tento kurz je pořádán dodavatelem, který nevyužívá placenou prezentaci na portálu EduCity.

Kontaktní údaje na dodavatele získáte po registraci.

Nebo použijte poptávkový formulář.