Š Matematická gramotnost

kurz

Základní info

Matematická gramotnost obsahuje několik provázaných částí. 1) Didaktické situace ve vyučování matematice (4 vyučovacích hodin)
Vymezení pojmu matematická gramotnost, problémy obsahu vyučování a vyučovacích metod. Používání a uplatňování matematiky v různých situacích. Matematické uvažování – schopnost klást otázky charakteristické pro matematiku, vymezení matematických pojmů, matematická argumentace, předpoklady, řešení, závěry. Struktura vyučovací hodiny, její jednotlivá členění, z jakých prvků se vyučovací hodina skládá. Typy vyučovacích hodin, styly výuky, využívání pomůcek a nástrojů k aktivizaci pozornosti žáků. Diagnostika matematických dovedností u žáků, členění výuky ve třídě podle výkonnosti. Práce s nadanými žáky, jejich identifikace. Podvýkonnost, škála charakteristik nadaných žáků, zkušenosti s nadanými žáky. Hodnocení, zpětná vazba pro vyučujícího, význam sebehodnocení u žáků. Na konkretních příkladech vše prakticky představíme.
2) Metody aktivizace při výuce matematiky a rozvoj schopností žáky (4 vyučovací hodiny)
Představení různých aktivizačních metod na upevnění učiva, jeho procvičení i sloužící jako zpětná vazba pro vyučujícího. Klasifikace výukových metod, jejich vhodný výběr ve třídním kolektivu. Praktické vyzkoušení metod, poukázání na jejich výhody i nevýhody v žákovském kolektivu. Netradiční výuka matematiky zaměřená na rozvoj logického myšlení, aktivní matematika – diferenciace možností a potřeb žáků. Možnost využití výukových programů zaměřených na matematiku, uvolněné úlohy z mezinárodních výzkumů PISa a Timss, zkušenost ze stáže v Anglii (ukázky mezinárodních testů), úlohy z kritického myšlení (myšlenkové mapy, metoda V-CH-D, rotující papír). Účastníci obdrží přehledně zpracované studijní materiály a ukázky typových úloh, které mohou využít ve výuce matematiky.
3) Matematika kolem nás (4 vyučovací hodiny)
Vzdělávání zaměříme na názorné příklady a situace, se kterými se mohou žáci setkat v reálném životě a nalézt jejich řešení. Na modelových příkladech budou představeny možnosti zařazení těchto aktivit do výuky učitele matematiky. Pozornost bude věnována schopnosti rozpoznat a formulovat matematické problémy, řešit je různými způsoby, roli učitele a žáka ve třídě. Během semináře si účastníci vyzkoušejí vybrané praktické příklady a modelové situace vhodné pro výuku na základních škole (animace, grafy, tabulky, videa, interaktivní hry, práce s autentickými materiály, finance, statistika, projektové dny, průřezová témata), během semináře si prohloubí své dovednosti a práci v prezentačních a grafických editorech. Pod vedením lektorky si vyzkoušejí vytváření vlastních materiálů, ve kterých se uplatní aktivita žáků - jednotlivců, dvojic nebo skupin.
4) Naučme se hrát a zároveň vzdělávat (4 vyučovací hodiny)
Představíme některé možnosti, jak opakovat různá témata v matematice, zvlášť v aritmetice a algebře, zábavnou formou. Ukážeme škálu didaktických her již ověřených při vyučování na 2. Stupni základní školy, návod jak začlenit aktivitu do různých fází výuky, seznámíme s výhodami dané aktivity, které žáky motivují a stimulují k procvičení probraného učiva, ale i s nevýhodami a problémy, které mohou v průběhu vyučování nastat a popíšeme náročnost přípravy učitele na danou aktivitu. Součástí vzdělávání bude i tvorba některých představených didaktických pomůcek a odkazy na některé zdroje na internetu.
5) Zábavná logika (4 vyučovací hodiny)
Zaměříme se na možnosti zařazení nestandardních aplikačních úloh a problémů, které u žáků rozvíjejí logické myšlení, kreativitu, základy programování a robotiky. Využíváním těchto postupů ve škole vede k názornosti, tvořivosti, schopnosti logického úsudku. Zároveň podporují spolupráci žáků, zvýšení komunikačních dovedností a rozvíjení schopnost řešit problémové situace. Účastníci získají inspiraci do výuky na základní škole, vyzkoušejí se základy blokového programování pomocí on-line aplikací (Code.org, PlayCodeMonkey, Tynker), seznámí se s možnostmi využívání logických her ve výuce matematiky. Účastníci získají odkazy na zdroje pro podporu výuky logiky v matematice.
6) Vlastní výýukové materiály jednoduše (8 vyučovacích hodin)
Upozorníme na on-line nástroje a jednotlivé aktivity, které je možné využívat během výuky a přípravy na ni, prohloubíme dovednosti účastníků při práci v textovém editoru z pohledu učitele matermatiky. Cílem semináře je motivovat učitele k efektivnímu využívání informačních technologií a naučit je základům práce s vybranými on-line aplikacemi, typograficky správně, rychle a jednoduše připravit vlastní výukový materiál, test, písemnou práci (s využitím zápisu zlomků, mocnin, odmocnin, závorek, vytváření grafů). Seznámíme se základy práce ve vybraných volně dostupných on-line aplikacích (Desmos, Socrative, Quizizz, Plickers, atd.), která umožňují zapojit různá zařízení žáků a učitelů (počítač, tablet, mobilní zařízení). Vytvoří si vlastní kvízy, testy, získají náměty pro tvorbu vlastních aktivit a přehled zdrojů a metodických materiálů, které mohou využívat.
7) On-line vzdělávání, zdroje inspirace, sdílení (4 vyučovací hodiny)
Předvedeme možnosti dalšího vzdělávání on-line, zapojení do virtuálního prostředí vzdělávání (webináře, MOOC kurzy). Zaměříme se na příklady využití cloudu ve výuce matematiky (spolupráce žáků, vytváření sdílených prezentací, textů, tabulek, virtuálních nástěnek). Ukážeme, kde je možné získat inspiraci pro vlastní vyučovací hodiny, kde vyhledat příklady dobré praxe z oblasti matematické gramotnosti. Soustředíme se na problematiku sociálních sítí jako příkladu vhodného zdroje sdílení materiálů, nápadů a komunikace. Cílem semináře je motivovat učitele k efektivnímu využívání informačních technologií a internetu pro vlastní vzdělávání a získávání inspirace. Možnost organizace: šablona bude rozdělena na části, každá v délce trvání 4 vyučovacích hodiny, pouze jednou v měsíci.

Š Matematická gramotnost

Vybraný termín:

 Plzeňský kraj Upřesnující informace k termínu

Cena
3 776 Kč + 0% DPH

Kontakt na dodavatele získáte po registraci

Tento kurz je pořádán dodavatelem, který nevyužívá placenou prezentaci na portálu EduCity.

Kontaktní údaje na dodavatele získáte po registraci.

Nebo použijte poptávkový formulář.