Určeno pro pracovníky personálních oddělení, vedoucí zaměstnance, správce vozového parku, právníky zabývajícími se pracovním právem.
Cíl: Cílem semináře je provést účastníky právní úpravou a praktickými úskalími používání služebních vozidel v praxi s tím, že seminář bude zaměřen především na používání vozidel ze strany tzv. řidičů-referentů, tedy zaměstnanců, jejichž náplní práce jsou jiné činnosti než řízení (např. manažeři, THP pracovníci, obchodní zástupci apod.).
Účastníci budou seznámeni s nejčastějšími chybami, kterých by se měli vyvarovat při své personální praxi, a tím zabránit možným rizikům a sankcím, ať již ze strany zaměstnanců, tak i kontrolních orgánů.
Obsah:
*Vysvětlení povahy řízení z právního pohledu (lze řidiči-referentovi nařídit řízení vozidla?) a nároky zaměstnanců s ním spojené – právo na mzdu, náhradu mzdy a cestovní náhrady
*Možnost propuštění zaměstnance pro ztrátu řidičského oprávnění nebo porušení dopravních předpisů (včetně zneužití alkoholu)
*Seznámení s právní úpravou a soudními rozhodnutími, pokud jde o školení ohledně dopravních předpisů a případně technických předpisů vozidla, jsou tato školení povinná (v rámci BOZP) a dopadají i na výjimečné použití soukromého vozidla?, lze za nerealizování školení uložit ze strany inspektorátu práce pokutu?
*Vysvětlení zvláštností ohledně zdravotních prohlídek řidičů-referentů, pokud jde o jejich obsah a četnost, a to při zohlednění právní úpravy pracovnělékařských služeb (dotčených ve vztahu k řidičům-referentům novelou z konce roku 2017), která v současné době vyžaduje, aby obvykle řídící řidiči-referenti absolvovali prohlídky jen u smluvního poskytovatele pracovnělékařských služeb (závodního lékaře), zmíněny budou i zvláštní prohlídky řidičů z povolání a jejich povinná úhrada zaměstnavatelem
*Seznámení s povinnými přestávkami a jejich evidencí podle nařízení vlády č. 168/2002 Sb. a protichůdnými názory na aplikaci tohoto nařízení na řidiče-referenty; budou zmíněny i povinné přestávky dle dopravních předpisů
*Pozornost bude věnována i možnosti monitorování pohybu vozidla pomocí GPS, a to jak z pohledu ochrany osobních údajů, zejména z pohledu GDPR, narušování soukromí zaměstnanců na pracovišti (které od poloviny roku 2017 mohou trestat pokutami i inspektoráty práce), tak i možného propuštění zaměstnance při zjištění nedostatků („černé“ jízdy nebo naopak nerealizování deklarovaných cest, nevhodném stylu jízdy apod.)
*Účastníkům bude dáno doporučení na formu a obsah interních dokumentů upravujících používání vozidel (pracovní smlouva, jiná dohoda, vnitřní předpisy)
*Stručně bude zmíněna i problematika náhrady škody, ať již jde o věcnou škodu na vozidle (firemním i soukromém) nebo škodu na zdraví (vymezení, kdy jde o pracovní úraz)