Služební vozidla a home office v praxi po novele ZP - ON-LINE

Kurzem Vás provede JUDr. Jaroslav Škubal - advokát České advokátní komory, spolupracuje s advokátní kanceláří PRK Partners, kde v současné době vede pracovněprávní oddělení. V rámci advokátní praxe se věnuje mimo jiné přípravě smluvní dokumentace pro zaměstnance včetně top manažerů, řešení postupu při propouštění zaměstnanců a restrukturalizacích, nakládání s osobními údaji zaměstnanců nebo vysílání zaměstnanců.

Základní info

Seminář se zaměří zejména na následující okruhy:
* 1. Služební vozidla
- Vysvětlení povahy řízení z právního pohledu (například, lze řidiči-referentovi nařídit řízení vozidla?) a nároky zaměstnanců s ním spojené – právo na mzdu, náhradu mzdy a cestovní náhrady.
- Bude diskutována i možnost propuštění zaměstnance pro ztrátu řidičského oprávnění nebo třeba porušení dopravních předpisů (včetně zneužití alkoholu).
- Seznámení s právní úpravou a soudními rozhodnutími, pokud jde o školení ohledně dopravních předpisů a případně technických předpisů vozidla. Jsou tato školení povinná (v rámci BOZP) a dopadají i na výjimečné použití soukromého vozidla? Lze za nerealizování školení uložit ze strany inspektorátu práce pokutu?
- Vysvětleny budou rovněž aspekty ohledně zdravotních prohlídek řidičů-referentů, pokud jde o jejich obsah a četnost, což je oblast, která byla významně dotčena novelizací vyhlášky č. 79/2013 Sb. – od 1. 1. 2023 již ani obvyklé (časté) řízení při práci není vnímáno jako profesní riziko.
- Seznámení s povinnými přestávkami a jejich evidencí podle nařízení vlády č. 168/2002 Sb. a protichůdnými názory na aplikaci tohoto nařízení na řidiče-referenty. Budou zmíněny i povinné přestávky dle dopravních předpisů s tím, že za jejich dodržování má odpovědnost samotný řidič (nikoliv zaměstnavatel).
- Pozornost bude věnována i možnosti monitorování pohybu vozidla pomocí GPS či kamery, a to jak z pohledu ochrany osobních údajů, narušování soukromí zaměstnanců na pracovišti tak i možného propuštění zaměstnance při zjištění nedostatků (“černé“ jízdy nebo naopak nerealizování deklarovaných cest, nevhodném stylu jízdy apod.).
- Účastníkům bude dáno doporučení na formu a obsah interních dokumentů upravujících používání vozidel (pracovní smlouva, jiná dohoda, vnitřní předpisy).
- Stručně bude zmíněna i problematika náhrady škody, ať již jde o věcnou škodu na vozidle (firemním i soukromém) nebo škodu na zdraví (vymezení, kdy jde o pracovní úraz).
- Diskuse s účastníky na probraná témata. Tento bod nicméně bude záviset na zájmu účastníků s tím, že lektor zodpoví otázky již v průběhu semináře.
* 2. Home office
- Vysvětlení právní úpravy home office, kterou přinesla novela zákoníku práce a která by odstranila předchozí stav, kdy žádná specifická úprava nebyla v zákoníku práce obsažena (úprava tzv. domáckých zaměstnanců podle § 317 ZP není v praxi většinou využívána, neboť domácí zaměstnanci si sami určují, kdy pracují, což zaměstnavatelům nevyhovuje – chtějí, aby zaměstnanci i při práci z domova pracovali v rámci standardní pracovní doby).
- Budou probrány formální požadavky na výkon práce z domova, tedy zda je nutné se na home office dohodnout nebo kdy je možné ji nařídit (a do jaké míry je možné pravidla home office zakotvit v interních směrnicích zaměstnavatelů), zda postačí ústní dohoda nebo zda bude vždy nutná písemná dohoda (dodatek pracovní smlouvy).
- Bude vysvětleno, zda zákoník práce stanoví nějaké limity práce z domova, pokud jde o její rozsah (a jaké případné rozdíly platí pro práci z domova na plný úvazek), a zda je vhodné umožňovat výkon práce ze zahraničí (včetně nastínění možných rizik z daňového hlediska, zejm. pokud jde o vznik tzv. stálé provozovny nebo důsledky v případě pracovního úrazu).
- Účastníci se dozvědí o povinnosti zaměstnavatele v oblasti hrazení nákladů vzniklých zaměstnancům při takovém způsobu práce (zodpovězení otázek, zda se lze náhrady takových nákladů vzdát či zda náleží zaměstnanci cestovní náhrady, pokud má pracovat z domova mimo sjednané místo výkonu práce, zda je možné či povinné náklady paušalizovat, a pokud ano, zda bude paušál krýt veškeré náklady a jaký bude daňový režim takové úhrady apod.).
- Budou dána praktická doporučení k organizaci home office, zejména pokud jde o možnost zrušení home office, dostupnosti zaměstnance nebo možnost odvolat zaměstnance na pracoviště.
- Krátce bude diskutovaná i problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, u které není zcela jasné, jaké povinnosti se mají týkat domácího pracoviště (do jaké míry mají na práci z domova dopadat povinnosti zaměstnavatele vztahující se k jeho pracovišti); v praxi s touto oblastí naštěstí nejsou větší problémy.

Služební vozidla a home office v praxi po novele ZP - ON-LINE

Vybraný termín:

19.6.2024  ONLINE Upřesnující informace k termínu

Cena
2 305 Kč + 21% DPH

Kontaktovat dodavatele


Kontrola proti spamu. Kolik je devět a čtyři ? Součet zapište číslicemi.