Psychologie prodeje
Předpoklady, ze kterých psychologie prodeje od CZ KOUČINK vychází:1) Podle analýz úspěšnosti prodejců je prokázáno, že cca 80% úspěchu manažera i prodejce závisí na jeho postoji a osobnosti. 20% úspěchu bývá ovlivněno jeho dovednostmi. Proto dáváme důraz na osobnostní rozvoj a změnu postojů.
2) Většinou to bývají 2-3 klíčové dovednosti či postoje, které rozhodují o úspěchu či neúspěchu prodejce a manažera. Na ty se soustředíme, pomáháme je objevit a rozvíjet.
3) Prodejci a manažeři absolvují řadu tréninků, avšak v praxi používají pouze 10-20 % toho, co se naučili. Proto našim klientům nabízíme dlouhodobý doprovod při aplikaci poznatků v prodejním procesu.
4) Trh se v posledních letech vyvíjí daleko rychleji, než bývá proces vytvoření univerzálního tréninkového programu a jeho uvedení v život ve velkých nadnárodních vzdělávacích organizacích. Ceny takovýchto sofistikovaných metod a tréninků bývají poměrně vysoké. Proto se CZKOUČINK zaměřuje na aktuální poznatky a situaci na českém trhu a pracuje s klienty flexibilně, jednoduše, efektivně a levně. Spolupracující externí lektoři jsou vybírání podle jejich profesního zaměření, dále podle míry flexibility pracovat se skupinou a podle schopnosti aktualizovat své učební metody, postupy i obsah.
Psychologie prodeje (dvoudenní trénink)
1. den1) Moderace skupiny - 1,5 hod
a. Dosavadní poznatky a zkušenosti z prodeje
b. Analýza těchto zkušeností
c. Nová syntéza (nové objevy, výzvy, opakující se společné problémy atd)
2) Představení poznatků z psychologie v aplikaci na prodej – 3 hod
a. Terapeutické a psychologické přístupy
Rogersovská škola – aktivní naslouchání (empatie, akceptace)
Gestalt terapie – co se děje „teď a tady“ v duši zákazníka a prodejce
Kybernetika II. řádu – já (obchodník) a můj zákazník vytváříme během naší schůzky nové hodnoty, které mohou dát nám i naší spolupráci nový rozměr.
NLP neurolingivstické programování, atd
3) Koučink a moderace skupiny na téma - porozumění sama sobě - 3 hod
a. Kdo jsem jako prodejce, čemu o sobě věřím, jaké mám cíle a touhy
b. Co jsou mé přednosti a jak je rozvinout?
c. Jak se připravit na schůzku s klientem? (aplikace Gestalt terapie, pozitivní duševní cvičení ...)
d. Jak a čím sám sebe brzdím v úspěchu a plán, jak tuto brzdu odstraňovat
4) Trénink skupiny na téma - porozumění zákazníkovi - 3 hod
a. Trénink Rogersovské terapie respektive přístupu k zákazníkovi (empatie, akceptace
b. Porozumění aktuálnímu psychickému a emocionálnímu stavu zákazníka (Gestalt terapie, hraní rolí…)
c. Dovednosti „číst“ zákazníka (co všechno můžou znamenat jeho gesta, reakce, odpovědi…) a jejich využití pro další akviziční jednání (NLP apod.)
d. Budování vztahu se zákazníkem (fáze vztahu, hodnocení současného vztahu, plán na postoupení vztahu do další fáze)
5) Porozumění psychologie procesu prodeje – 3 hod
a. Vedení rozhovoru (kdy klást otevřené a kdy uzavřené otázky)
b. Identifikace klíčových okamžiků pro prodej při rozhovoru či schůzce
c. Jak tyto klíčové okamžiky využít pro posun k cíli
d. I neúspěch je úspěch
e. Jak zpracovat či vytěžit maximum z pozitivní či negativní zkušenosti z právě ukončeného obchodního jednání.
6) Moderace a koučink skupinky – 2 hod.
a. Identifikace potřeb prodejců
b. Vytvoření případně upravení plánu prodejců pro příští období (naplnění identifikovaných potřeb a plán rozvoje prodejce a jeho obchodu)
c. Závěrečné zhodnocení
Další nabídka
A. Arteterapie (případně dramaterapie) jako doplnění kapitoly 3. – porozumění sama sobě (například součástí neformálního večera 1. dne
B. Dlouhodobý koučink (např. měsíčně celý den s prodejcem v terénu nebo měsíčně 1 den individuálních koučinků s více prodejci
Výhody
1. Pomoc při aplikaci poznatků
2. Jasná měřitelnost (podle tržeb a času) efektivity tohoto individuálního koučinku – v případě spokojenosti je možné rozšířit na všechny prodejce
Psychologie prodeje
česky