Gender

Kurz na míru

Základní info

GENDER = ROD
Pojem se kterým se budeme setkávat stále častěji.

Pohled sociobiologický
Pojmy feminita a maskulinita jsou charakteristiky dané biologií nebo jsou od ní přímo odvozené. Feminita ženy se vztahuje jednak k tak zvaným pohlavním znaků, a jednak k péči o potomky, jejíž samozřejmost bývá argumentována instinktivním charakterem této péče. V souvislosti s maskulinitou mužů bývá kromě pohlavních znaků uváděna hormonálně podmíněná pohotovost k agresivitě.
Sociobiologie se snaží dokázat, že mnoho stránek našeho sociálního života má svůj základ v genetice. Argumentuje se tím, že sociální odlišnost muže a ženy je zakódována do našeho biologického vybavení a má svůj genetický základ v prehistorii a její síla působí dodnes. Také řada psychologických názorů a koncepcí se snaží reflektovat odlišnosti v chování mužů a žen a většina z nich chápe odlišnosti v chování a vlastnostech obou pohlaví jak "přirozené." O vztahu biologie a kultury se mluví tak, že kultura vytvořila jakýsi nános přes biologicky podmíněnou lidskou podstatu.
Ze základních biologických, fyziologických a psychologických rozdílů se odvozuje přirozenost dělby práce, rozdělení na práce mužské a ženské. Role ženy je spojována převážně se sférou rodiny.

Gender jako sociální konstrukce
Myšlenky, praktiky a přesvědčení získáváme v procesu sociálních výměn. Představme si, že se setkají osoba A a B, které jsou ze dvou odlišných sociálních světů a začnou spolu žít. V rámci jejich vzájemných kontaktů a spolužití si vypracují nové návyky a zvyklosti, které jim pomohou spolu vycházet. Návyky a zvyklosti o kterých v této první generaci ještě vědí, že si je společně vytvořili a rozumí tomu, proč to tak udělali. To se ale zásadně mění při předávání do další generace. Objektivnost všeho vytvořeného a institucionalizovaného se zpevní.
Maskulinita jak vědí antropologové se v různých dobách a společnostech mění a naplňuje odlišnými obsahy. Pohled sociálního konstruktivismu klade důraz na sociální podmíněnost našich hodnocení, názorů a našich pozorování - protože i k pozorování přistupuji vždy s celoživotní zkušeností člověka žijícího v určité kultuře. Naše pozorování a hodnocení tedy nemají universální význam, protože to, co považujeme za pravdivé a dobré je ovlivněno zkušeností člověka v určité kultuře. Pojmy muž a žena ( antropoložka La Fontaine) jsou sociální konstrukce, které dávají určitým způsobům chování oprávnění, legitimizují určité vzorce chování. Nejde tedy o pevné a neměnné normy. Naopak, vytvářejí se v určitém kulturním a společenském. kontextu a jejich obsah se proměňuje.
Keneth Gergen (1996) doporučuje abychom každé tvrzení zkoumaly pomocí tří jednoduchých zásad:

Pokud se setkáme s univerzalistickým tvrzením ptejme se: Kdo je to my, kdo to tvrdí?
Slova nejsou věcem a idejím pevně dána. Slova jsou naplňována významy v sociálních interakcích.
Neptejte se, který popis je správný, ale jestliže mám toto přesvědčení, jaké to má důsledky? Stereotypy souborů pevných přesvědčení o tom, co je mužské a ženské chování. Určité emoce, postoje a chování se potom zařazují jako přiměřené a patřičné pouze pro jedno pohlaví a pak se jedná jako by šlo o přirozeně dané skutečnosti.
Sara Delamontová ve své práci 1980 uvádí, že většina rysů spojovaných s mužem a ženou je kulturního původu a mužskost a ženskost a role vážící se k nim jsou konstruovány v první řadě sociálně. Kdyby byly odvozeny biologicky, pak by byl proces socializace nadbytečný. Rozdíly mezi muži a ženami uvnitř kultury jsou závislém na odlišném přístupu a způsobu jakým společnost zachází s chlapci a dívkami. Výzkumy kulturních antropologů dokazují, že kromě válčení a výroby zbraní, práce vykonávané v některých kulturách jen muži nebo jen ženami jsou v jiných kulturách vykonávány příslušníky opačného pohlaví. Klíčovým momentem nerovnosti v dělbě práce nejsou tedy v prvé řadě rozdílné schopnosti mužů a žen ale rozdílné ohodnocení práce vykonávané muži a ženami.
Bez ohledu na to, zda je příčina dominance mužů nad ženami viděna v přírodě nebo společnosti - zůstává faktem, že ve většině společnosti mají muži ( ať už jsou charakterizovány jako gender jakkoli) více moci a autority. Dělba práce podle pohlaví ženy znevýhodňuje proto, že je jí vyhrazeno místo ve sféře soukromé, v rodině, domácnosti tedy sféře práce neplacené, zatímco muži je určeno místo e sféře veřejné, tedy placené práce, placeného zaměstnání nebo podnikání.
V současnosti se v každodenních dynamických změnách také proměňují a ženám se otevírá prostor pro seberealizaci i mimo rodinu a naopak muž je častěji vtahován do podílu na rolích, které byly dříve vyhrazeny.

Gender

Kontakt na dodavatele získáte po registraci

Tento kurz je pořádán dodavatelem, který nevyužívá placenou prezentaci na portálu EduCity.

Kontaktní údaje na dodavatele získáte po registraci.

Nebo použijte poptávkový formulář.