Základní info
Cíl:
Smyslem kurzu vedení hodnotícího pohovoru je, aby si hodnotitelé plně uvědomili význam hodnocení jako manažerského nástroje a v praxi uměli efektivně vést hodnotící pohovor. Aby byli připraveni na zátěžové situace a uměli si s nimi poradit.
- uvědomit si význam procesu hodnocení v rámci celé firmy
- prokonzultovat konkrétní systém hodnocení v rámci firmy – formuláře, postupy atd.
- osvojit si metody, jak efektivně vést hodnotící rozhovor
- naučit se lépe zvládat zátěžové situace, které se mohu při vedení hodnotícího rozhovoru stát
- využít hodnotící rozhovor jako motivační nástroj
- sjednotit účastníky ve využívání hodnotících škál při hodnocení tak aby, výsledky hodnocení byly srovnatelné v rámci celé firmy
Obsah:
Proč hodnotit pracovní výkon
- § význam zavádění systému hodnocení – přínos pro firmu, pro management, pro zaměstnance,
- § vztah systému hodnocení a ostatních metod personální práce
- § možnosti využití informací z hodnocení k zlepšení pracovního výkonu
Hodnotící formulář a procesy, spojené se systémem hodnocení
- metodika hodnocení – kdy, jak, postupy, procesy
- zpracování hodnotících pohovorů
Psychologie vedení hodnotící rozhovor
- příprava hodnotitele a příprava hodnoceného
- začátek hodnotícího rozhovoru – vytvoření konstruktivní atmosféry, empatie, uvolnění,
- význam řeči těla během hodnotícího rozhovoru
- způsob kladení otázek tak, aby byly jednoznačně pochopeny
- naslouchání během hodnotícího pohovoru – co je důležité a není slyšet
Řešení náročných situacích při vedení hodnotícího pohovoru
- jak vzbudit zájem a vtáhnout hodnoceného do hodnocení
- jak reagovat na pasivitu, rezignaci, nezájem a apatii
- jak reagovat, když hodnocený je útočný, agresivní, přehnaně asertivní
- jak reagovat na nenadálé emoce u hodnoceného
- jak zvládnout svoje emoce jako hodnotitele
Sdělování nepříjemných informací pro hodnoceného
- postup sdělování nepříjemných informací
- schopnost vést rozhovor, ale dát i šanci druhé straně
- jak dojít k dohodě
- co se dá očekávat a jak tomu předcházet
- zlepšení stresové odolnosti u hodnotitele
Stejné hodnocení výkonu u hodnotitelů v rámci firmy
- nastavení stejného měřítka u hodnotitelů, tak aby výsledky hodnocení byly použitelné v rámci celé firmy (všichni hodnotíme stejným metrem)
- vlastní stereotypy při hodnocení – tzn. sebereflexe hodnotitelů
Hodnocení jako motivační nástroj
- specifika hodnotícího pohovoru jako motivačního nástroje
- motivovat samotným vedením hodnotícího pohovoru