Řízení nákladů
Kontakt na dodavatele získáte po registraci
Toto poradenství je poskytováno dodavatelem, který nevyužívá placenou prezentaci na portálu EduCity.Kontaktní údaje na dodavatele získáte po registraci. Nebo použijte poptávkový formulář.
-
Poradenství
- ID akce:558115
Popis poradenství Řízení nákladů
- Activity Based Costing (ABC)
Nákladový pohled Activity Based Costing je metodologie, která stanovuje principy pro měření nákladů a výkonů firemních procesů a jejich aktivit. Vytváří datovou základnu pro Activity Based Management a navazující nástroje.
Activity Based Costing určuje pravidla pro alokaci nákladů aktivit, získaných na základě spotřeby zdrojů, na jejich výstupy, tzv. nákladové objekty (produkty a zákazníky,…). Takovými pravidly jsou jednak vlivy zdrojů na aktivity, aktivit na aktivity a aktivit na nákladové objekty. Dále jsou určovány nákladovými měřiči vyjadřujícími vztah příčiny a následku, na straně zdrojů jsou to měřiče zdrojů, na straně aktivit jsou to měřiče aktivit.
- Benchmarking
- Business Process Rengineering
- Performance Measurement
- Balanced Scorecard
Významným přínosem této metodologie je její třídimenzionalita umožňující zachytit jednotlivé prvky podle definovaných atributů, podle kterých jsou náklady dále tříděny, sumovány a reportovány. Nejvýznamnějšími atributy jsou:
- aktivity ne/přinášející hodnotu
(nonvalue/value added activities) - náklady aktivit dle jejich chování - variabilní a fixní
- náklady na jakost, shodu/neshodu (conformance/nonconformance)
Prvotní historická příčina vzniku této metodologie byla v požadavku na zpřesnění kalkulace produktů. Zpřesnění spočívá v odstranění disproporcí a průměrování režijních příspěvků a jeho nahrazení pravdivým obrazem na základě příčinných souvislostí vycházejících ze skutečné spotřeby zdrojů. V současné době je tento přístup uplatňován především v souvislosti s těmito trendy:
- růst počtu zákazníků a jejich nároků na kvalitu produktů
- vyšší složitost distribučních a prodejních kanálů
- zkracování životního cyklu produktů
- dynamický rozvoj výrobní a informační technologie
- rostoucí počet a komplexita výrobního portfolia
Zavedením této metodologie manažeři poznají, jaké jsou skutečné náklady jednotlivých procesů, výrobního portfolia a zákazníků, což jim umožní přijímat kvalifikovanější strategická rozhodnutí v oblasti cenotvorby, produktového mixu, investic,…
Activity Based Management (ABM)Nástroj ABM využivá informace o aktivitách dodávaných Activity Based Costing s cílem zaměřit úsilí každého jednotlivce na kontinuální zlepšování hodnoty, kterou dostává zákazník, a na maximalizaci zisku, který obdrží firma. ABM přináší informace pro řízení aktivit a procesů nejenom pro reporting jejich nákladů.
Navazujícími nástroji jsou:
- Benchmarking
- Business Process Rengineering
- Performance Measurement
- Balanced Scorecard
Prostřednictvím ABM identifikujeme vykonávané činnosti, faktory zapříčiňující jejich vznik a zjistíme, jak efektivně tyto činnosti realizujeme. Metodologie zahrnuje sadu analytických činností: - analýza měřičů - analýza aktivit - analýza performance measuresKlasická orientace managementu na útvary a jejich funkce nepostačovala pro řízení, pochopení a zlepšování podnikových procesů a jejich výstupů. Slabina tradičního reportingu (vycházejícího z hlavní knihy), který popisuje co bylo spotřebováno dle jednotlivých nákladových účtů a středisek, byla nahrazena informací o tom, jak bylo spotřebováno dle konkrétních aktivit.
Rozvinutí ABC prostřednictvím ABM napomůže identifikovat úzká místa v podnikání, redukovat časové intervaly, přinese nezbytné informace pro reengineering procesů (Business Process Reengineering).
Metoda dává odpověď každému, kdo dokáže využívat její výstupy. V současné době je implementována jak ve společnostech výrobní orientace, tak v podnicích koncentrovaných na poskytování služeb (banky, pojišťovny,…). Obecně jsou to společnosti, jejichž procesy, produkty a zákazníci jsou vysoce komplexní, provázané a zároveň různorodé, a kde vzájemné vztahy a vazby těchto segmentů nejsou postižitelné a řiditelné jinými jednoduššími nástroji.
Opět záleží na tom, jak klient k tomuto nástroji řízení přistupuje, resp. jaký je dosažen výkon (výstupní informace a její použití) vzhledem k ceně (náklad na implementaci a provozování). Flexibilita a volnost metodologie ABC/M a jejího zavedení je velká a každý klient určuje míru detailu uchopení takovéhoto nástroje.
Společnost TES Praha na základě zkušeností uplatňuje přístup postupného designu modelu ABC/M (model 0, 1,..n). Klient na základě prvotního Modelu 0, který již zachycuje jeho zdroje, procesy a nákladové objekty, může dále rozvíjet strukturu a zrnitost sledování jednotlivých entit, čímž zároveň určuje i přesnost a náročnost sledování.
kontakt
TES Praha, a.s.
Svornosti 30
150 00, Praha 5
tel: 257 324 531
fax: 257 324 533
email: eiso@tespraha.cz
www. tespraha.cz, www.eiso.cz