Š Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání - prevence logopedických vad a problémů v komunikačních schopnostech u dětí v mateřské škole

kurz

Základní info

Komunikace jako společenský proces
Seminář seznámí účastníky kurzu s důležitou rolí komunikace všeobecně a zdůrazní její zásadní vliv na rozvoj dítěte a celé osobnosti člověka. Zaměří se na obecné principy rozvoje správného řečového vývoje dítěte. Současně seznámí účastníky kurzu se systémem logopedické péče u nás, s důležitostí logopedické péče ve školství, která vychází z Metodického doporučení č.j. 14 712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství. Objasní důležitost mezioborové spolupráce mezi týmy odborníků, ale také spolupráci rodičů se školou a odborníky.

Vývoj komunikačních schopností
Přehled jednotlivých vývojových období řeči od přípravných až po období vlastního vývoje řeči. Seminář upozorní na nutné podmínky správného vývoje řeči. Obsahem je rozvoj řečových dovedností a seznámení se s diagnostikou předškolního dítěte se zaměřením na komunikaci, jejíž součástí je orientační logopedické vyšetření řeči, které zjišťuje úroveň – motoriky mluvidel, artikulační obratnosti, fonematického sluchu, výslovnosti, slovní zásoby, řečového projevu, zrakové percepce, práce s dechem, laterality.

Poruchy komunikačních schopností
Seznámení s druhy poruch řeči, se kterými se nejčastěji pedagogičtí pracovníci setkávají ve své praxi. Základní informace o příčinách a přístupu k dětem s dyslálií, opožděným vývojem řeči, dysfázií, k dětem s neurotickými poruchami řeči, s poruchami plynulosti řeči a s dalšími i méně častými typy narušené komunikační schopnosti. Součástí jsou kazuistiky z praxe samotných účastníků a následně nabídka technik a způsobů, které pomáhají podporovat preventivním způsobem konkrétní obtíže dítěte – motorická cvičení v oblasti hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, motoriky mluvidel, dechová cvičení a další. Ukázky metodických materiálů , speciálních a doplňkových pomůcek.

Připravenost dítěte s narušenou komunikační schopností pro zahájení školní docházky
Uvedení do problematiky školní zralosti a připravenosti pro nástup do školy. Důležitost rozvoje poznávacích funkcí jako jsou sluchové a zrakové vnímání, vnímání prostoru a času, matematické představy a schopnost komunikovat. Další důležité oblasti pro úspěšný nástup do školy - zralost osobnosti, pracovní vyzrálost a tělesný vývoj. Vliv oslabení v řečové komunikaci na úspěšný start ve škole, rizika vzniku SPU u dětí s nedokončeným vývojem řeči po nástupu do školy. Preventivní přístup k dětem s oslabenými funkcemi již před nástupem do ZŠ, metody a formy k posílení a rozvoji komunikace a všech oblastí dobrého startu ve škole.

Komunikace rodič – dítě, učitel – dítě, učitel - rodič
Konkrétní metody a formy vedení komunikace mezi učitelem, dítětem a rodičem.
Komunikace s dětmi jako základ rozvoje osobnosti, komunikace a techniky vedení rozhovorů s rodiči. Důležitost podpory zájmu rodičů o řeč jejich dítěte a následná spoluúčast a spolupráce s učiteli při rozvoji komunikace, nejen u dětí, ale i rodičů s učiteli. Učitelům budou nabídnuty techniky a způsoby, které jim pomohou k efektivnější komunikaci s rodiči i s dětmi. Rodič jako základní předpoklad úspěšného rozvoje řeči. Praktické ukázky technik a způsobů komunikace – verbální i neverbální.

Praktická podpora řečových a jazykových dovedností u dětí
Praktický seminář k osvojení prvků jazykové chvilky, jazyková chvilka jako jeden z prostředků logopedické prevence. Přednosti jazykové chvilky, její části – dechová cvičení, průpravná cvičení na rozvoj motorických dovedností – hrubá, jemná motorika, grafomotorika, motorika mluvidel, sluchové hry, hry na rozvoj zrakového vnímání. Náměty na konkrétní činnosti s dětmi, seznámení s literaturou, která může pomoci účastníkům v orientaci v problematice řečových vad a preventivního působení v této oblasti, dále ukázky konkrétních pomůcek pro rozvoj řeči. Ukázky individuálního přístupu a práce při kolektivních cvičeních. Praktické činnosti, při kterých si účastníci vyzkouší konkrétní činnosti. Náměty na hry, říkadla a další podpůrné činnosti pro rozvoj všech kognitivních funkcí.

Jednotlivé semináře budou probíhat ve všední dny po domluvě s lektorkami a budou některé 4 a některé 8 hodinové - 42 hodin výuky, 20 hodin praxe, 5 hodin závěrečný seminář. Na seminář je možné čerpat finanční prostředky ze šablon.

Š Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání - prevence logopedických vad a problémů v komunikačních schopnostech u dětí v mateřské škole

Vybraný termín:

 Plzeňský kraj Upřesnující informace k termínu

Cena
5 900 Kč + 0% DPH

Kontakt na dodavatele získáte po registraci

Tento kurz je pořádán dodavatelem, který nevyužívá placenou prezentaci na portálu EduCity.

Kontaktní údaje na dodavatele získáte po registraci.

Nebo použijte poptávkový formulář.